Miltä tuntuisi tavoittaa 15 sekunnissa miljoona
suomalaista ja saada heistä 50 000 aktivoitua oman tuotteen tai brändin
pariin välittömästi?

Digita-Teppo-Ahonen-web

Teppo Ahonen

Kaupallisten
viestien kohdentaminen valittuihin ryhmiin on tavattoman tehokasta nettimainonnan
avulla. Jos olet etsinyt netistä tietoa K-raudan nettisivuilta tiilikattojen
hinnoista, on todennäköistä, että törmäät Ormax-tiilikattojen mainoksiin
seuraavien päivien aikana Facebookissa, hs.fi:ssä, Googlessa ja mtv.fi:ssä.
Netin käytön perusteella tietystä tuotteesta kiinnostuneet käyttäjät on helppo
löytää.

Nettimainonnan
tehoa kuitenkin heikentää se, että käyttäjät kokevat mainosnäytöt usein häiritsevinä
matkalla etsimänsä spesifin tiedon äärelle. Verkkosivuillahan seikkaillaan usein
ihan vain hakemassa vastauksia arkipäivän erilaisiin kysymyksiin ja tarpeisiin
kuten uutiset, aikataulut, verkkokauppa tai veroilmoitus.

Netin käyttäjät ovat siis vaikuttavan
mainonnan näkökulmasta usein väärässä moodissa
. SIksi nettimainonnan
click-ratet jäävät varsin vaatimattomiksi – tyypillisesti puolen prosentin
tuntumaan.

Brändin ja
tunnettuuden rakentamisessa massamedia on edelleen ylivoimainen työkalu. Kun asian
voi kertoa yhdellä kertaa sadoilletuhansille tai miljoonille, halutun viestin
levittäminen käy tavattoman nopeasti. TV:n ongelmana on kuitenkin monesti
heikohko kohdennettavuus.

Mutta entäpä jos
netti- ja televisiomainonnan vahvuudet voisi yhdistää? Miltä tuntuisi kerätä
miljoonayleisö kerralla ruutujen ääreen ja kohdistaa halutuille ryhmille
personoitua markkinointiviestintää? Tai aktivoida elämyksellisen viihteen
äärellä olevat yleisöt jopa tekemään transaktioita suoraan sohvalta?

Sanoma ja
R-kioski testaavat parhaillaan käytännössä näitä tv-mainonnan uusia
mahdollisuuksia. Ensimmäisen kokeilun piirissä ovat olleet ne noin 75 000
antenni-tv-taloutta, joilla on jo käytössään nykyaikainen äly-tv. Aivan
pienestä testiyleisöstä ei siis ole enää kyse.

Alustavat testitulokset
ovat olleet varsin positiivisia: 1 – 4
prosenttia katsojista on reagoinut R-kioskin mainokseen liitettyyn herätteeseen
tilaamalla kaukosäätimellä kännykkäänsä Ärräkupongin. Kuponki oikeuttaa ilmaiseen
R-kioskin hodariin.

Vaikka prosenttiosuudet
voivat tuntua pieniltä, ne tarkoittavat huikeaa potentiaalia jo yhdellä ainoalla
näyttökerralla.

Otetaanpa luvut
avuksi. Jos viiden vuoden kuluttua esimerkiksi Haluatko miljonääriksi -ohjelman
miljoonasta katsojasta kolme prosenttia saadaan aktivoitua samalla kertaa, se tarkoittaisi
yli 40 000 tilattua Ärräkuponkia 15 sekunnissa. Personoimalla bannerit niiden
tehoa saadaan nostettua entisestään.

Teppo Ahonen, johtaja, Videoelämyspalvelut, Digita.

Blogi on julkaistu 13.5. Talentumin ja Marmain kumppanuusblogissa sekä Digita.fi-sivujen blogiosiossa..