Digita pitää huolta, että suomalaisten tv- ja radioverkot toimivat kaikissa tilanteissa, vuoden jokaisena päivänä. Digitan johtoryhmän jäsen Pekka Mattila tietää, miten suomalaisten verkkojen käytettävyys ja toimivuus varmistetaan.

Pekka Mattilalla on yli 25 vuoden ura Digitassa ja hän tuntee yhtiön verkkoliiketoiminnan kuin omat taskunsa. Hän aloitti työnsä Digitassa suunnittelupuolella, mistä hän siirtyi hiljalleen yhtiön erilaisiin johtotehtäviin.

Verkkojen toimivuus varmistetaan palvelukeskuksessa

Digitan yksi tärkeä tehtävä on turvata tiedonkulku Suomessa, myös poikkeusolosuhteissa. Digitan radio- ja tv-verkkojen käytettävyydelle on myös asetettu erittäin korkeat käytettävyysvaatimukset viranomaisten toimesta, kuin myös asiakkaiden laatuvaatimuksista. Palvelukeskus, toiselta nimeltään Service Operation Center, on se paikka mistä käsin varmistetaan, että suomalaisten tv- ja radioverkkojen toimivuutta valvotaan käytettävyysvaatimusten mukaisesti ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä.

Digitan palvelukeskus (SOC)

Palveluiden korkea taso on aina ollut lähellä Pekan sydäntä ja nykyään hän vastaa Digitan Radio liiketoiminnan ohella palvelukeskuksesta, joka sijaitsee Pasilan linkkitornin kupeessa.

”Palvelukeskukseen keskittyy kolme tärkeää tehtävää: verkkojärjestelmien suunnittelu ja niiden ohjaus, verkkovikojen tunnistaminen ja vikojen korjaaminen. Digitan ympäri Suomea sijaitsevien asemien sekä SOC -palvelukeskuksen avulla voidaan taata verkkojen korkea käytettävyys valtakunnallisesti 24/7/365 periaatteella. Meillä on alueellisesti erittäin kattavat viankorjausalueet, jotka ovat valmiudessa ympärivuorokautisesti”, kertoo Mattila. 

Palvelukeskuksessa kohtaavat TV- ja radioverkkojen toimivuuden varmistaminen, kuten myös muut Digitan palvelut, esimerkiksi IOT-ratkaisut. Koska Digitan verkkojen viankorjaus toimii valtakunnallisesti ja korjaustyöt onnistuvat vuoden ympäri, myös valvontapalvelu on laajasti Digitan asiakkaiden hyödynnettävissä. Esimerkiksi sähkö- tai vesilaitosten on mahdollista hyödyntää Digitan viankorjauspalveluita, ja ulkoistaa omien laitostensa ympärivuorokautinen valvonta ja korjaustöiden käynnistäminen Digitalle kokonaan tai osanajaksi päivästä esimerkiksi yöajaksi.

Viime vuonna säilytettiin käytettävyyden korkea taso

Palvelukeskuksessa onnistuttiin viime vuonna pitämään palvelut ylhäällä myös korona-aikana. Tarkkojen erikoisjärjestelyjen ansiosta työtä pystyttiin jatkamaan keskeytyksittä. Viime vuoden verkkojen käytettävyys oli viimeisempien mittaustulosten perusteella erinomaisella tasolla.

”TV-verkot olivat vuoden 2020 aikana vain muutamia minuutteja alhaalla, joka on todella vähän. Käytettävyyden taso on pysynyt hyvällä kevyen kasvun tasolla viimeisten neljän vuoden ajan”, iloitsee Mattila viime vuoden tuloksista.

Pekka Mattila, SVP Radio