Övergången till HD har nu slutförts – kanalsökning görs vid behov i antenn-tv-nätet


Julkaistu: 30.6.2025
Övergången till HD inom TV-sändningar blev färdig 30.6.2025 kl. 12.30 när Digita slutförde systemändringarna.
Efter detta utgick de standardupplösta kommersiella TV-kanalerna ur antenndistributionen och kabel-tv-distributionen. I antenn-tv-hushåll ska man nu vid behov göra en kanalsökning för att tv-kanalerna ska kunna visas. För att kunna titta på TV krävs nu en HD-kompatibel TV eller digital box.
Kanalsökning som görs vid behov
Om någon eller några kanaler inte syns efter ändringarna, ska man vid behov göra en kanalsökning för att få kanalerna synliga. De flesta mottagare söker automatiskt efter kanaler. Vissa äldre mottagare kan kräva att fabriksinställningarna återställs innan kanalsökningen utförs. Anvisningar om kanalsökningen finns i apparatens manual och på webbplatsen digita.fi .
Lista över kanalerna i antenn-tv-nätet efter ändringsarbetena finns nedan. Kanalernas täckningsområden varierar, de kan kontrolleras via Digitas karttjänst.
Digita Info ger råd till konsumenter
Digitas konsumenttjänst Digita Info hjälper med frågor som gäller antenn-tv-mottagning. Digita Info betjänar vardagar kl. 8–20 per telefon på numret 020 411 7676 eller per e-post på info@digita.fi. Att ringa till Digita Info kostar lika mycket som ett normalt samtal. Priserna kan variera något beroende på anslutningstyp (lsa/lna). Att köa till tjänsten är avgiftsbelagt.
Digita/kommunikation