Kankaanpään vesihuollon ja Digitan yhteistyö on edennyt pilottivaiheesta, ja tulevina vuosina tavoitteena on lisätä etäluettavia vesimittareita noin tuhannen mittarin vuosivauhdilla. Tällä hetkellä Kankaanpään vesihuollolla on käytössä parisen sataa etäluettavaa mittaria. Vuoden 2022 aikana Kankaanpään vesihuolto suunnittelee saavansa Digitan OmaVesi-palvelun myös asiakkaiden käyttöön.  

”Pilottivaihe on ohi ja nyt mennään täydellä vauhdilla eteenpäin. Budjetissa on varattu ensi vuodelle rahaa, jotta voimme lisätä etäluettavien mittareiden määrää”, sanoo Kankaanpään veden vesihuoltopäällikkö Esa Melin.  

Kun Kankaanpään vesihuolto muutama vuosi sitten pohti vaihtoehtoisia yhteistyökumppaneita, erottui Digita edukseen yhtiön etäyhteyspalveluiden ansiosta. Toiveena oli mittariverkosto, jonka ylläpito ja käyttö vaatisi mahdollisimman vähän vesihuoltolaitoksen resursseja. 

”Haluttiin verkosto, jonka huollosta ja kehittämisestä meidän ei tarvitse välittää. Tämä on siis hyvä ratkaisu myös meidän resurssien suhteen. Mittarit tehostavat sekä meidän että asiakkaiden työtä ja arkea.”  

Etäluettavat mittarit parantavat Kankaanpään vesihuollon palvelutasoa. Asiakkaat pystyvät seuraamaan vedenkulutusta entistä tehokkaammin, ja esimerkiksi vuotojen löytäminen ajoissa on mahdollista etäluettavien mittareiden ansiosta.  

Kankaanpään vesihuolto ei ole aiemmin hyödyntänyt IoT-ratkaisuja, mutta nämä etäluettavat mittarit ovat osoittaneet sen, että IoT-ratkaisuja varmasti tullaan hyödyntämään tulevaisuudessa yhä enemmän.  

”Tämä oli ensimmäinen IoT-ratkaisu, jonka Kankaanpään vesihuolto on ottanut käyttöön. Tulevaisuudessa IoT-ratkaisuja käytetään kuitenkin todennäköisesti entistä laajemmin. Mielenkiinnolla jään odottamaan mitä kaikkia uusia palveluja teknologialle tullaan kehittämään”, kertoo Melin. 

”Olemme erittäin tyytyväisiä, että pääsemme jatkamaan hyvää yhteistyötämme Kankaanpään vesihuollon kanssa. Kehitämme palveluitamme jatkuvasti asiakastarpeen mukaan ja näin pystymme tarjoamaan mahdollisuuden tehostaa asiakkaidemme prosesseja ja parantaa palvelutasoa”, kertoo Digitan IoT-palveluiden myyntipäällikkö Mona Miettinen.

Median yhteydenotot:

Kankaanpään vesi, vesihuoltopäällikkö Esa Melin, p. 044 577 2650, esa.melin(a)kankaanpaa.fi

Digita Oy, IoT-liiketoiminnan myyntipäällikkö Mona Miettinen, p. 0400 721 700, mona.miettinen(a)digita.fi

Kankaanpään kaupungin vesihuoltolaitos on kaupungin taseyksikkö, joka vastaa vesihuoltolain mukaisesta vesihuollon järjestämisestä Kankaanpään kaupungissa. Vuoden 2021 alusta Honkajoen kunta liitettiin Kankaanpään kaupunkiin. Talousvettä valmistetaan noin 1,8 milj. m3 vuodessa. Vesijohtoverkostoa on noin 300 km ja jätevesiviemäriverkostoa noin 120 km. Kankaanpään jätevedenpuhdistamoilla käsiteltävän jäteveden määrä on noin 1,1 milj. m3 vuodessa. Kaupunki myy talousvettä myös viidelle naapurikunnalle.

Digita on digitaalisen infrastruktuurin ja palveluiden tarjoaja sekä maan suurin riippumaton tietoliikennemastojen omistaja. Yhtiö omistaa ja operoi Suomen johtavaa valtakunnallista maanpäällistä televisio- ja radioverkkoa, toimii antenniverkon maksu-tv-operaattorina, sekä kehittää tulevaisuuden broadcasting-palveluja. Digitan tietoliikennepalveluita ovat privaattiverkot, sisäpeittoratkaisut, tietoliikenteen kattopaikkojen hallintapalvelut sekä esineiden internet (IoT) ja konesalipalvelut. Palveluita tarjotaan mediayhtiöille, kuluttajille, matkapuhelinoperaattoreille, teollisuudelle, infrastruktuuriyhtiöille sekä kiinteistöjen omistajille. Digitassa työskentelee valtakunnallisesti 200 alan osaajaa. www.digita.fi