Digitan blogi: Näin aktivoit tv-katsojat ostoksille
Julkaistu: 13.5.2016
Miltä tuntuisi tavoittaa 15 sekunnissa miljoona
 suomalaista ja saada heistä 50 000 aktivoitua oman tuotteen tai brändin
 pariin välittömästi?

Kaupallisten
 viestien kohdentaminen valittuihin ryhmiin on tavattoman tehokasta nettimainonnan
 avulla. Jos olet etsinyt netistä tietoa K-raudan nettisivuilta tiilikattojen
 hinnoista, on todennäköistä, että törmäät Ormax-tiilikattojen mainoksiin
 seuraavien päivien aikana Facebookissa, hs.fi:ssä, Googlessa ja mtv.fi:ssä.
 Netin käytön perusteella tietystä tuotteesta kiinnostuneet käyttäjät on helppo
 löytää.
Nettimainonnan
 tehoa kuitenkin heikentää se, että käyttäjät kokevat mainosnäytöt usein häiritsevinä
 matkalla etsimänsä spesifin tiedon äärelle. Verkkosivuillahan seikkaillaan usein
 ihan vain hakemassa vastauksia arkipäivän erilaisiin kysymyksiin ja tarpeisiin
 kuten uutiset, aikataulut, verkkokauppa tai veroilmoitus. 
Netin käyttäjät ovat siis vaikuttavan
 mainonnan näkökulmasta usein väärässä moodissa. SIksi nettimainonnan
 click-ratet jäävät varsin vaatimattomiksi – tyypillisesti puolen prosentin
 tuntumaan. 
Brändin ja
 tunnettuuden rakentamisessa massamedia on edelleen ylivoimainen työkalu. Kun asian
 voi kertoa yhdellä kertaa sadoilletuhansille tai miljoonille, halutun viestin
 levittäminen käy tavattoman nopeasti. TV:n ongelmana on kuitenkin monesti
 heikohko kohdennettavuus.
Mutta entäpä jos
 netti- ja televisiomainonnan vahvuudet voisi yhdistää? Miltä tuntuisi kerätä
 miljoonayleisö kerralla ruutujen ääreen ja kohdistaa halutuille ryhmille
 personoitua markkinointiviestintää? Tai aktivoida elämyksellisen viihteen
 äärellä olevat yleisöt jopa tekemään transaktioita suoraan sohvalta?
Sanoma ja
 R-kioski testaavat parhaillaan käytännössä näitä tv-mainonnan uusia
 mahdollisuuksia. Ensimmäisen kokeilun piirissä ovat olleet ne noin 75 000
 antenni-tv-taloutta, joilla on jo käytössään nykyaikainen äly-tv. Aivan
 pienestä testiyleisöstä ei siis ole enää kyse. 
Alustavat testitulokset
 ovat olleet varsin positiivisia: 1 – 4
 prosenttia katsojista on reagoinut R-kioskin mainokseen liitettyyn herätteeseen
 tilaamalla kaukosäätimellä kännykkäänsä Ärräkupongin. Kuponki oikeuttaa ilmaiseen
 R-kioskin hodariin. 
Vaikka prosenttiosuudet
 voivat tuntua pieniltä, ne tarkoittavat huikeaa potentiaalia jo yhdellä ainoalla
 näyttökerralla. 
Otetaanpa luvut
 avuksi. Jos viiden vuoden kuluttua esimerkiksi Haluatko miljonääriksi -ohjelman
 miljoonasta katsojasta kolme prosenttia saadaan aktivoitua samalla kertaa, se tarkoittaisi
 yli 40 000 tilattua Ärräkuponkia 15 sekunnissa. Personoimalla bannerit niiden
 tehoa saadaan nostettua entisestään.
Teppo Ahonen, johtaja, Videoelämyspalvelut, Digita.
Blogi on julkaistu 13.5. Talentumin ja Marmain kumppanuusblogissa sekä Digita.fi-sivujen blogiosiossa..