Ongelma voi ratketa esimerkiksi suuntaamalla TV-antenni uudelleen. Usein
vastaanottoantennit on asennettu useita vuosia sitten. Digita on viimeisen
kymmenen vuoden aikana rakentanut useita täytelähettimiä. Digitan kartasta voi
tarkistaa TV-lähettimien sijainnin
https://www.digita.fi/kuluttajat/karttapalvelu/tv_n_karttapalvelu/.

Mikäli käytössä on antennivahvistin, kannattaa kokeilla eri asetuksia
vahvistukselle. Yleensä vahvistusta kannattaa säätää (Gain) pienemmälle. Jos
kohde on lähellä TV-lähetintä, kannattaa TV-vastaanottoa kokeilla ilman
antennivahvistinta.

Häiriön poistamiseksi tarkoitettu
kaistanestosuodatin asennetaan pääsääntöisesti antennin ja antennivahvistimen
väliin. Joissakin tapauksissa se voidaan asentaa myös antennivahvistimen ja TV:n
väliin tai antennin ja TV:n väliin.

Datamen asiakaspalvelu auttaa
@450-laajakaistaliittymien ongelmissa, yhteystiedot ovat puh. 09 4241 2574,
asiakaspalvelu@datamepalvelut.fi.

Lisätietoa tv-vastaanoton häiriöistä
saa Digita Infosta puh. 020 411 7676, info@digita.fi.

Ennen yhteydenottoa
kannattaa miettiä jo valmiiksi vastauksia alla oleviin kysymyksiin. Vastausten
perusteella häiriötilannetta pystytään selvittämään tarkemmin.

  • Mikä on ongelmapaikan tarkka osoite?
  • Minkälainen ongelma on? Mitkä kanavaniput näkyvät/eivät näy?
  • Mihin suuntaan TV-antenni on suunnattu eli mistä TV-lähettimestä TV-kuva
    otetaan?
  • Koska TV-antenni ja vahvistimet on asennettu?
  • Onko käytössä antennivahvistin? Jos kyllä, mikä on sen merkki ja malli?
  • Onko antennin ja laitteet asentanut antenni-urakoitsija? Urakoitsijan
    nimi?
  • Ilmeneekö ongelma koko ajan tai vaihteleeko se esimerkiksi säätilanteen
    mukaan?