Kuluva kevät on ollut monella tapaa poikkeuksellinen, ja poikkeuksellinen tulee olemaan myös Suomen kesä, jossa ei rokki soi tai festivaaleilla juhlita. Tilanne on monille alan ammattilaisille ja erityisesti muusikoille ja musiikintekijöille taloudellisesti katastrofaalinen. Sanoman käynnistämä Anna sen soida -kampanja tähtää yhteensä miljoonan euron tukipakettiin suomalaisen musiikin hyväksi. Tavoitteena on varmistaa, että suomalaisen musiikkikentän ammattilaiset selviävät pahimman yli ja kotimainen musiikki nousee jaloilleen myös koronakriisin jälkeen.

Sanoma käynnistää kesäkuussa mittavan Anna sen soida -kampanjan, jonka tarkoituksena on kiinnittää huomio kotimaisen musiikin tukalaan tilanteeseen ja tukea muusikoita ja musiikintekijöitä koronakriisin aiheuttamassa taloudellisessa ahdingossa.

Sanoma lahjoittaa Musiikin edistämissäätiön varainkeruun aloituspotiksi yhtiökokouksessa määritellyistä lahjoitusvaroista noin 350 000 euroa. Lisäksi Nelonen Media tarjoaa muusikoille, musiikintekijöille ja alan ammattilaisille töitä kesäksi perustettavalle radiokanavalla ja rakentaa yhteistyökumppaneiden kanssa kaikille suomalaisille erilaisia tapoja tukea kotimaista musiikkia.

”Koronakriisi osuu musiikkialalla rankasti muusikoihin ja musiikintekijöihin. Musiikki on antanut meille paljon ja nyt on meidän vuoromme auttaa. Avaamme pelin lahjoittamalla rahaa keräykseen, tarjoamme musiikintekijöille töitä ja pidämme kanavissamme huolen siitä, että asia saa ansaitsemansa näkyvyyden. Kutsummekin kaikki musiikin ystävät mukaan talkoisiin”, Nelonen Median liiketoimintajohtaja Kari Laakso sanoo.

Anna sen soida -radiokanava avautuu heinäkuun alussa. Sen tähtinä ja ääninä kuullaan muusikoita ja musiikkialan ammattilaisia, joiden muut työt ovat rajusti vähentyneet. Kesäfestivaalit ja kiertueet ovat yleensä sitä aikaa, kun musiikin parhaat tarinat ja legendaarisimmat sattumukset syntyvät. Kanavalla kuullaankin heinä-elokuun ajan keikkojen ja festareiden parhaita tarinoita ja elämään jääneitä legendoja tekijöiden itsensä kertomina ja soitetaan merkityksellistä musiikkia ilman genrerajoja tai soittolistoja. Digita toimii Anna sen soida -kanavan ensimmäisenä kumppanina ja toteuttaa kanavalle radion verkkopalvelut.

AAnna sen soida -kampanjan tavoitteena on kohdistaa huomiota suomalaisen musiikin merkityksellisyyteen ja toisaalta auttaa kerryttämään muusikoille ja musiikintekijöille tärkeää tukipottia akuuttiin tarpeeseen. Varainkeruusta ja kertyneiden varojen jaosta vastaa yhteistyökumppanina Musiikin edistämissäätiö, jonka ovat alun perin perustaneet tekijänoikeusjärjestöt Gramex ja Teosto. Musiikin edistämissäätiö toteuttaa tukivarojen haku- ja jakoprosessin läpinäkyvästi omien säännöstensä mukaisesti, ja tukea voivat hakea kaikki muusikot ja musiikintekijät, joilta koronatilanne on vienyt työt ja vaikuttanut toimeentuloon. Lahjoitusvarojen haku- ja jakoprosessi käynnistyy perjantaina 12.6. Lisää tietoja hakijoille löytyy annasensoida.fi -sivuston lisäksi MES:in verkkopalvelusta www.musiikinedistamissaatio.fi.  

”Musiikkialalla työskentelee valtava määrä ihmisiä, joiden koko toimeentulo on vaarantunut meneillään olevan kriisin myötä. Samaan aikaan suomalaiset haikailevat jo konsertteihin, keikoille ja festareille. Monet ovat osallistuneet virtuaalikeikoille ja tukeneet suosikkiartistejaan sitä kautta. Uskon, että erityisesti elävän musiikin arvotus kasvaa entisestään vallitsevassa tilanteessa”, kommentoi Musiikin edistämissäätiön hallituksen puheenjohtaja Nasima Razmyar.

/// 

Näin koronaepidemia ja sen tuomat rajoitukset ovat vaikuttaneet kotimaiseen musiikkitoimialaan:

  • Musiikkialan tulonmenetysten arvioidaan nousevan tämän vuoden osalta koronasta johtuen kaikkiaan 156 miljoonaan euroon-23 % musiikkialan arvosta. Vuonna 2018 musiikkialan ytimen arvo ilman koulutusta oli 675 miljoonaa euroa.  
  • Elävän musiikin kenttä on musiikkialan ydinsektoreista suurin, arvo vuonna 2018 oli 479,1 miljoona euroa. Pelkästään elävän musiikin kentässä tulonmenetykset ovat noin 115 miljoonaa euroa
  • Musiikin tekijöille ja artisteille tilitettäviin tekijänoikeuskorvauksiin korona tuo noin 14 miljoonan euron menetykset. Vaikutus Teoston keräämiin korvauksiin tänä vuonna on yli 10 miljoonaa euroa, joka on noin viidennes kotimaasta kerätyistä korvauksista.  Suurin osa tästä muodostuu erilaisista musiikkitapahtumista ja konserteista. Gramex arvioi tulon menetykset noin 3,7 miljoonan euron suuruisiksi, joka tarkoittaa yli -15% muusikoille ja musiikkituottajille
  • Muusikkojen liiton arvion mukaan 3 000 freelancer-muusikon yhteenlasketut tulonmenetykset viideltä kuukaudelta yli 40 miljoonaa euroa
  • OKM:n laajahkossa kyselyssä 75 % musiikkialan vastaajista ilmoitti tulonhankinnan ja toiminnan estyneen vakavasti tai kokonaan.  
  • Viennin seisahtuminen viideksi kuukaudeksi tarkoittaisi yhteensä 12 miljoonan euron tulonmenetyksiä suomalaiselle musiikkialalle.

Lähteet: Music Finland, Musiikkialan tilannekuva, huhtikuu 2020, Opetus- ja kulttuuriministeriön kysely Koronapandemian vaikutuksista kulttuurialalla 

”Kiitämme Sanomaa upeasta kampanjasta! Gramex on helpottanut musiikkialan ahdinkoa kahdella korona-paketilla, ja kutsumme kaikki mukaan Anna sen soida -kampanjaan. Korona muistutti, että olemme kaikki samassa veneessä. Olipa vastassa korona tai kansainvälinen kilpailu, yhteistyö on se, millä me suomalaiset pärjätään.” – Ilmo Laevuo, Gramexin toimitusjohtaja 

”Musiikkialan ammattilaiset ovat tällä hetkellä historiansa vaikeimmassa tilanteessa, kun koronakriisi on tuonut näkyvästi esiin myös taiteilijoiden sosiaaliturvan rakenteelliset ongelmat. On hienoa, että voimme yhdessä tehdä jotain konkreettista asian hyväksi. Musiikki on tärkeä osa ihmisten elämää ja sillä on iso arvo niin yksilölle, yhteiskunnalle kuin yrityksillekin.” – Risto Salminen, Teoston toimitusjohtaja 

Lisätiedot:
Viestintäjohtaja Hanna Johde, Sanoma Media Finland, p. 040 673 8977

Sanoma Media Finland on Suomen monikanavaisin mediatalo. Tarjoamme tietoa, elämyksiä ja viihdettä niin sanoma- ja aikakauslehdissä, televisiossa, radiossa, verkossa kuin mobiilissakin ja tavoitamme päivittäin lähes kaikki suomalaiset. Sanoma Media Finland on osa Sanomaa, joka on kuluttajamedian ja oppimisen eurooppalainen edelläkävijä.