Ändringen av kanalnumreringen

Nästa år övergår Finland helt till högupplösta sändningar, då fritt tillgängliga tv-sändningar efter en stegvis övergång sänds endast med högupplösningskvalitet, det vill säga med så kallad HD-kvalitet. SD-sändningar som ger standardkvalitet kommer att upphöra helt nästa år.

SD-sändningar, dvs. sändningar med standardkvalitet avslutas först hos Yle 31.3.2025 och i andra TV-kanaler i Finland 30.6.2025. Ändringen gäller hushåll som omfattas av både antenn- och kabel-tv-mottagning.

 

Kanalerna bör ställas in på nytt – kanalplatserna i antenn-tv-nätet ändras i november

Den första ändringen som gäller tittare i antenn-tv-nätet sker 19.11.2024 när kanalplatserna ändras. Högupplösta versioner av fritt mottagna tv-kanaler, dvs. så kallade HD-kanaler, finns i fortsättningen först i kanalförteckningen på platserna 1–20. Kanaler med standardsändning, flyttas till kanalplatserna 21–39. Alla tv-kanaler kommer fortfarande att finnas kvar i urvalet.

En motsvarande förändring i kabel-tv-nätet skedde redan i augusti 2021

Ändringsarbetet sker i antenn-tv-nätet tisdagen den 19.11.2024 kl. 10–15. Digita informerar närmare om eventuella avbrott till följd av ändringsarbetet. I antenn-tv-hushåll behöver man inte förbereda sig på ändringsarbetet på förhand.

När ändringsarbetet har genomförts ska hushållen göra en kanalsökning i sina tv-mottagare.

Frågor som gäller ändringen av kanalnumreringen 19.11.2024

När kommer ändringen att göras?
Ändringen görs tisdagen den 19 november från kl. 10. Arbetet kan pågå till cirka kl. 15. Digita informerar separat när arbetet har slutförts.

Vem påverkas av ändringen av kanalnumreringen?
Ändringen gäller alla antenn-tv-hushåll i hela Finland.

Varför ändrar ni kanalnummer för kanaler som kan ses fritt?
Som en del av HD-övergången har branschen beslutat att övergå till HD-sändningar i antenn-tv-nätet. Ändringen av kanalnumreringen är en del av övergången till HD och införandet av HD-kanaler i början av kanallistan. Efter tiden med samsändningar ska SD-kanalerna läggas ned och HD-kanalerna finns kvar i början av kanallistan.

Kommer sändningar med standardkvalitet, dvs. SD-kanalerna att visas i fortsättningen?
SD-kanalerna försvinner inte i samband med ändringen den 19 november. Kanalplatserna ändras så att de högupplösta sändningarna (HD-kanaler) byter plats med sändningar av standardkvalitet (SD-kanaler). HD-kanalerna kommer att vara i början, i kanalpositionerna 1-20 och SD-kanalerna kommer att flyttas till kanalpositionerna 21-39.

Kan jag redan före ändringen den 19 november testa om jag kan se HD-kanalerna?
Ja, om du till exempel kan se Yle TV1 HD på kanalplats 21 eller MTV3 HD på kanalplats 23 eller Nelonen HD på kanalplats 24, stöder din tv-apparat HD-sändningar.

Hur kan jag förbereda mig inför ändringen?
I antenn-tv-hushåll behöver du inte förbereda dig på ändringsarbetet på förhand, utan det räcker med att din tv-mottagare genomför en kanalsökning efter att ändringsarbetet avslutats 19.11.2024.

Hur säkerställer jag att jag ser HD-kanaler?
För att ett hushåll ska kunna se både högupplösta sändningar (HD) och sändningar med standardkvalitet (SD) måste hushållet ha en mottagare som uppfyller T2-standarden.

 Hur vet jag om min apparat uppfyller T2-standarden eller är HD-kompatibel?
Om du har en Antenna Ready HD-tv/HD-digitalbox betyder det att tv-apparaten stöder bildvisning på HD-nivå. En Antenna Ready HD-mottagare uppfyller T2-standarden.

Vad måste jag göra för att alla kanaler ska synas efter ändringen?
Kanalerna bör sökas på nytt när ändringen har gjorts. De flesta mottagare söker kanalerna automatiskt, men vissa tv-apparater eller digitalboxar kan kräva att kanalerna justeras på nytt eller att fabriksinställningarna återställs. Anvisningar för kanalsökning finns på Digitas webbplats www.digita.fi/kanavahaku eller i apparatens manual.

1. Gör en ny kanalsökning

Det är lätt att göra en kanalsökning, men sökningen startas på olika sätt på olika apparater. De flesta fjärrkontroller har en MENY-knapp under vilken du kan välja INSTÄLLNINGAR, INSTALLATION eller SÖKNING.

Om kanalsökningen inte lyckas eller hjälper:

2. Återställ fabriksinställningarna i apparaten

Utför fabriksinställningen enligt tillverkarens/apparatens bruksanvisning. I allmänhet börjar apparaten automatiskt efter en återställning av fabriksinställningarna söka kanalerna. Beroende på apparatens programvara kan det bli nödvändigt att göra kanalsökning separat efter detta (se föregående punkt).

3. Kontakta Digitas konsumenttjänst Digita Info om kanalerna inte syns.

Är det möjligt att jag måste köpa en ny tv eller digitalbox?
Javisst, det är möjligt. Många hushåll saknar för närvarande en HD-kompatibel mottagare. Om apparaten är mycket gammal är det möjligt att du måste köpa en ny mottagare. I sådana fall lönar det sig att med säljaren kontrollera att mottagaren överensstämmer med T2-standarden.

Var får jag hjälp om jag inte kan göra allt själv eller om det uppstår störningar i tv-kanalerna i samband med eller efter ändringen den 19 november?
Du kan kontakta Digitas konsumenttjänst, Digita Info.

Digita Info
mån–fre 8.00–20.00
tfn 020 411 7676
info@digita.fi

Digita Info har förlängt öppettiderna under två veckor efter ändringen. Digita Info är då öppen också under veckosluten lör-sön 10.00-15.00