rss Ajankohtaista, tiedotteet

12.6.2018 9.00

Samsungin uusiin televisioihin hybridiominaisuus - kodeissa jo yli 350 000 hybridi-tv-vastaanotinta

Digita_HybridiTV_kaukosaadin
Digita on panostanut viime vuosina voimakkaasti uudentyyppisten hybridi-tv-palveluiden kehittämiseen. Esimerkkeinä HbbTV-teknologian (HybridBroadbandBroadcastTV) mahdollistamista sovelluksista ovat muun muassa syksyllä 2017 ja keväällä 2018 musiikkiohjelmien yhteydessä ollut äänestysmahdollisuus. Hybridi-tv-laitteiden määrä on kasvanut voimakkaasti suomalaisissa tv-talouksissa. Hybridi-tv-palveluita aktiivisesti käyttäviä televisioita on nyt yli 350 000, joka on yli 2,5 kertainen määrä vuodentakaiseen verrattuna. Hybridi-tv-palvelut ovat tällä hetkellä tarjolla Digitan antenni-tv-verkossa sekä Telian Kaapeli-TV:ssä.

Laitteiden määrän odotetaan jatkavan voimakasta kasvuaan viimevuodesta lähtien vilkastuneen tv-kaupan myötä. Vuonna 2020 tapahtuvan antenniverkon teknologiasiirtymän myötä televisiomyynnin ennakoidaan lisäävän televisiomyyntiä edelleen, minkä ansiosta hybridi-tv-laitteita arvioidaan olevan palveluiden piirissä yli 1 000 000 kpl. Hybridi-tv on älytelevisio, jolla on mahdollista käyttää tv-kanavilla välitettäviä lisäpalveluita. Palveluiden käyttö edellyttää lisäksi television kytkemistä internetiin käyttöönoton yhteydessä.

Jatkossa kaikkien Suomessa myytävien merkittävien laitevalmistajien äly-tv-laitteet ovat hybridi-tv:tä, kun myös Samsung on ilmoittanut vuoden 2018 mallien tukevan hybridi-tv-palveluita. ”Samsungin kaikki vuoden 2018 Smart TV-mallit sisältävät HbbTV 1.5 tuen, joten uusilla Samsungin laitteilla pääsee käyttämään hybridi-tv-palveluita”, kertoo Samsungin myyntipäällikkö Markus Nummisalo.

Hybridi-tv-äänestykset kiinnostavat katsojia

Kevään aikana Digita ja tv-yhtiöt ovat jatkaneet yhteistyötä hybridi-tv-ominaisuuksien kehittämisessä. Ensimmäistä kertaa viime syksyn Idols-ohjelmassa katsojille lanseerattu hybridi-tv:n äänestysominaisuus on saanut jatkoa tänä keväänä MTV3:n Kingissä ja X Factorissa sekä Nelosen The Voice of Finlandissa. Näissä ohjelmissa katsojille on tarjottu kaukosäätimen sinisen värinapin takaa avautuva äänestyspalvelu.

"Äänestyspalvelut ovat kevään kokemuksien perusteella erittäin suosittuja käyttäjien keskuudessa. Ohjelmia katsoneista käyttäjistä keskimäärin yli puolet avaa ohjelman aikana äänestyspalvelun hybridi-televisiossaan ja näistä edelleen noin puolet aktivoituu äänestämään", kertoo Digitan videojakeluliiketoiminnan johtaja Teppo Ahonen.

”Tv-ohjelmien yhteyteen tuotavat hybridi-tv-lisäpalvelut, joita katsojan on helppo käyttää samanaikaisesti ohjelman kanssa, ovat esimerkki television uudistumisesta ja mukautumisesta nykypäivään. Hybridi-tv:llä katsojat pääsevät vaikuttamaan itse esimerkiksi suoraan ohjelman sisältöön omalta kotisohvalta. Tämä lisää television vaikuttavuutta ja kiinnostusta entisestään”, jatkaa Ahonen.

Hybridipalveluita tarjolla jo kaikilla vapailla kanavilla

Hybridi-tv-palvelut tarjotaan osana tv-kanavia, joten tarjolla olevat palvelut vaihtelevat myös kanavittain. Tällä hetkellä kaikilla kanavilla on käytettävissä vähintään hybridi-tv-ohjelmaopas ja Ylen, MTV:n, Sanoman ja AlfaTV:n kanavilla myös mm. netti-tv-palvelut. Tämän lisäksi kanavilla tarjotaan ohjelmiin liittyviä lisäpalveluita, joiden tarjonta vaihtelee ohjelmien esityskausien mukaan.

Hybridi-tv-palvelut ovat tällä hetkellä tarjolla Digitan antenni-tv-verkossa sekä Telian Kaapeli-TV:ssä. Muut kaapeliyhtiöt ovat toistaiseksi poistaneet palvelut tv-kanavilta ennen niiden jakelua asiakkailleen.

Lisätietoja hybridi-tv-palveluista: www.hybriditv.fi

Median yhteydenotot
Digita Oy, Teppo Ahonen, johtaja, videojakelupalvelut, puh. +358 40 5630 299, teppo.ahonen(at)digita.fi

Digita välittää radio- ja tv-ohjelmat luotettavasti kaikille suomalaisille vuoden jokaisena päivänä. Viimeisimmän digitaalisen tekniikan soveltajana kehitämme ja tarjoamme myös monipuolisia internet-tv- ja radiopalveluita. Lisäksi palveluvalikoimaamme kuuluvat kattavaan verkkoomme pohjautuvat IoT-palvelut sekä huippuluokan DataCenter-palvelut. Asiakkaamme ovat parhaita sisältöjä tarjoavia mediayhtiöitä sekä mobiili- ja laajakaistaoperaattoreita.

Palaa otsikoihin



Tämä sivusto käyttää evästeitä parantaaksemme verkkosivujemme käyttökokemusta, kohdentaaksemme sinulle markkinointia ja analysoidaksemme verkkoliikennettä. Käyttämällä sivustoa oletamme, että hyväksyt evästeiden käytön.