22.12.2017 10.15

Digita ja MTV: Nettimainonnan yhdistäminen tv-mainontaan isolle ruudulle toimii hyvin

Digita ja MTV laajensivat syksyllä 2017 pilottiaan, jossa yhdistetään perinteinen mainonta ja online-mainonta hybridi-tv-ympäristössä. MTV:n kaikilla 17 mainosalueella toteutettu testi on kansainvälisestikin merkittävä askel kohti niin sanottua Adressable TV:tä, kohdennettua tv-mainontaa.

Kesäkuun 2017 alussa tehdyn kaksiviikkoisen testin ja nyt laajennetun kaupallisen pilotin aikana MTV näyttää lineaarisen television mainostauoilla perinteisen mainonnan lisäksi online-videomainoksia.

”Tämä katkomainonnan uusi ominaisuus on osa kehitystä matkalla kohdennettuun tv-mainontaan, jossa mainontaa jaellaan lineaaritelevisioon katsojan kulutustottumusten mukaisesti. Konkreettisesti tämä tarkoittaa sitä, että saat nähtäväksi itsellesi relevantimpaa mainontaa”, kertoo MTV:n COO Risto Koivula.

”Liian usein digitaalinen ja lineaarinen tv-mainonta koetaan kovin erilaisina mainonnan muotoina, vaikka kuluttajalle katselukokemus on samankaltainen: hyvää sisältöä halutaan katsella ajasta, paikasta ja laitteesta riippumatta. Myös mainonnan pitäisi pystyä elämään tässä hetkessä. Nyt saadut kokemukset rohkaisevat meitä jatkamaan nettimainonnan yhdistämistä televisioympäristöön. Laajensimmekin kokeilua lokakuun alussa kattamaan kaikki 17 mainosaluettamme”, jatkaa Koivula.

Digita on tehnyt pitkään yhteistyötä TV-yhtiöiden kanssa televisiomainonnan kehittämisessä. Hybridi-tv:n yleistyminen kotitalouksissa avaa aivan uusia mahdollisuuksia myös mainosrahoitteiselle televisiolle. Digitan tavoite on tuoda nämä suomalaisten mainostajien ulottuville, josta nyt käyttöönotettu mainoskonsepti on yksi esimerkki.

”Teknisesti perinteisen mainonnan ja online-mainonnan sovittaminen yhteen toimii erinomaisesti. Tavoitteena on tehdä online-mainosnäytöt katsojakokemusta häiritsemättä. Digitan hybridi-tv:n jo nyt tarjoamat uudet mainonnan ratkaisut mahdollistavat lineaarisen tv:n ja online-mainonnan yhdistämisen ennennäkemättömällä tavalla, joka tekee tv-mainonnasta yhä kilpailukykyisemmän mainosympäristön”, kertoo Digitan COO Markus Ala-Hautala.

Nyt tehty kokeilu on jatkoa Digitan parin viimevuoden aikana markkinoille tuomiin TV-mainonnan lisäpalveluihin, joita ovat mm. vuorovaikutteinen TV-mainonta.

MTV Oy, COO/CTO Risto Koivula, risto.koivula(at)mtv.fi, p. 040 543 3434

Digita Oy, COO Markus Ala-Hautala, markus.ala-hautala(at)digita.fi, p. 0400 549 023

MTV Oy on Suomen suurin kaupallinen televisioyhtiö joka uutisoi, viihdyttää ja luo elämyksiä suomalaisille 24 tuntia vuorokaudessa. MTV:n juuret ulottuvat tv-toiminnan alkuvuosikymmeniin 1950-luvun Suomessa ja nykyisin sen koko kansan tuntemia maksuttomia tv-kanavia ovat MTV3, Sub ja AVA sekä verkossa maksuton MTV Katsomo-verkkopalvelu. Yhtiön kaikki maksulliset sisällöt on keskitetty uuteen C More -tuoteperheeseen, jonka ydin on kattava urheilutarjonta ja kotimaiset ja ulkomaiset sarjat sekä elokuvat koko perheelle. C More sisällöt ovat katsottavissa helmikuusta alkaen suoratoistona ja maksu-TV kanavilla.

Digita välittää radio- ja tv-ohjelmat luotettavasti kaikille suomalaisille vuoden jokaisena päivänä. Viimeisimmän digitaalisen tekniikan soveltajana kehitämme ja tarjoamme myös monipuolisia internet-tv- ja radiopalveluita. Lisäksi palveluvalikoimaamme kuuluvat kattavaan verkkoomme pohjautuvat IoT-palvelut sekä huippuluokan Data Center -palvelut. Asiakkaamme ovat parhaita sisältöjä tarjoavia mediayhtiöitä sekä mobiili- ja laajakaistaoperaattoreita.