Tiedotteet 2015

17.12.2015 10.00

Ylen HD-lähetysten jakelu päättyy Digitan antenni-tv-verkossa vuoden 2015 lopussa

Tiedote Digita Oy

Ylen HD-muotoisten kanavien lähetykset päättyvät Digitan antenni-tv-verkossa 31.12.2015. Muutos ei vaikuta Ylen peruskanavien eli SD-muotoisten televisiokanavien jakeluun millään tavalla. Ne näkyvät edelleen valtakunnallisessa A-kanavanipussa.

”Emme valitettavasti päässeet Ylen kanssa jatkosopimukseen Ylen HD-muotoisten kanavien jakelusta, ja helmikuussa 2014 alkanut ilmainen HD-lähetysten koejakso päättyy tämän vuoden lopussa”, kertoo tilanteesta Digitan COO Markus Ala-Hautala. ”Tahtotilamme on toki, että Ylen HD-kanavat näkyisivät jatkossa myös Digitan verkossa, mutta ilmaisjakelua emme voi enää jatkaa. Pyrimme jatkamaan neuvotteluja Ylen kanssa pikimmiten”, kertoo Ala-Hautala.

Ylen koeluonteiset HD-lähetykset käynnistettiin vuonna 2014 helmikuussa Digitan UHF-verkon D-kanavanipussa, jonka peittoalue on 85 prosenttia Suomen väestöstä. Huhtikuussa 2015 Ylen HD-muotoiset kanavat siirrettiin H-kanavanippuun, jonka peittoalue on 60 prosenttia suomalaisista. Digitan jakelussa ovat olleet kanavat Yle TV1 HD, Yle TV2 HD ja Yle Fem HD.

Markus Ala-Hautala, COO, Digita Oy
markus.ala-hautala@digita.fi